Sprzedaż restauracji nie należy do zadań łatwych, a nawet może być prawdziwy wyzwaniem. Jeśli jednak proces sprzedaży jest zaplanowany optymalnie, z realną ceną i sprawnie przeprowadzonym marketingiem, restauracja może zostać sprzedana w niedługim czasie. Wpływ na atrakcyjność oferty sprzedaży mają również takie czynniki, jak lokalizacja, poziom lokalu oraz stan wyposażenia w sprzęt.
Podczas przygotowania oferty sprzedaży restauracji należy zwrócić uwagę na formę językową, aby przedstawiona treść była zrozumiała dla inwestorów z branży restauracyjnej. W ofercie musza się znaleźć takie podstawowe informacje, jak lokalizacja z dogodnym połączeniem, poziom wyposażenia i sprzętu, ewentualny potencjał lokalu na zmianę branży i oczywiście realna cena. Warto przy tym zachęcić potencjalnych inwestorów nowymi pomysłami, które będzie można realizować z uwzględnieniem lokalizacji wystawionego na sprzedaż obiektu.
Lokalizacja
Wyróżnia się trzy poziomy oceny lokalizacji, które mają wpływ na działalność, jak i później na sprzedaż restauracji. Pierwszy poziom, najlepszy, charakteryzuje się usytuowaniem lokalu w miejscu ruchliwym, w sąsiedztwie prowadzonych dobrych biznesów oraz w środowisku populacji o wysokim i średnim dochodzie. Drugi poziom oceny lokalizacji dotyczy również miejsc ruchliwych, jednak usytuowanych w środowisku osób (pracowników, mieszkańców) o niskich i średnich dochodach. I wreszcie trzeci poziom, obejmujący miejsca o słabym natężeniu ruchu. Jak nietrudno zauważyć najlepiej sprzedają się lokale z pierwszego poziomu, a najrzadziej te z poziomu trzeciego.
Na podwyższenie atrakcyjności miejsca, w którym usytuowana jest restauracja mają również wpływ takie czynniki, jak: łatwy dojazd, dostępność miejsc do parkowania dla klientów oraz dla dostawców, usytuowane w pobliżu atrakcje rekreacyjne i turystyczne.
Stan wyposażenia i sprzętu
Zadbana i czysta restauracja po podstawa w procesie wystawiania restauracji na sprzedaż. Dobrym sposobem przyciągnięcia potencjalnych kupców jest zadbanie, aby wyposażenie i sprzęt w restauracji były na odpowiednim, wysokim poziomie. Bezwzględnie należ naprawić lub dokonać wymiany na nowe urządzenia będące w złym stanie. Zainwestowanie w nowy sprzęt zwiększy wartość lokalu, będzie również jednym z atutów, który zainteresuje potencjalnych nabywców. Zainteresowanie kupców może wzbudzić także przeprowadzona modernizacja wnętrza lokalu.
Poziom czynszu za lokal
Czynsze za lokal są zróżnicowane, w zależności od wielu czynników. Jednym z głównych czynników wpływających na czynsz jest lokalizacja lokalu. Trzeba się liczyć z tym, ze restauracja z pierwszego poziomu lokalizacji zawsze będzie miała większy czynsz, niż lokal położny w trzecim poziomie. Pamiętać jednak należy, że zawsze czynsz powinien być realny w odniesieniu do warunków rynkowych i z reguły powinien mieścić się w 10 % przychodów brutto.
KONWERSJA – opcja dodatkowa
Opracowując profil biznesowy oferty sprzedaży restauracji warto się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowej opcji, jaką może być posiadany przez oferowany do sprzedaży lokal potencjał zmiany na inny koncept. Należy poddać analizie dotychczasowy sposób funkcjonowania restauracji, czy jest on na tyle efektywny, że zmiana konceptu nie jest aż tak istotna.
Strategia marketingowa
Jednym z kluczowych elementów w procesie sprzedaży restauracji jest opracowanie skutecznej strategii marketingowej, poszukanie odpowiednich kanałów komunikacji. Do wykorzystania są m.in. portale branżowe, media społecznościowe, ogłoszenia prasowe, akcja ulotkowa itp.
Przygotowując prezentację swojej restauracji mamy okazję pokazać interesującą lokalizację, nietuzinkowe wnętrza oraz atmosferę lokalu, udostępnić zdjęcia a nawet klipy wideo. W ofercie nie powinno zabraknąć również menu wraz z ofertą specjalną.
Inwestując w reklamę mamy możliwość dodarcia z naszą ofertą do jak największej liczby odbiorów, a przez to przyciągnięcia najlepszych kupców. Należy zdefiniować swoją grupę docelową, zastanowić się na najbardziej pożądanych inwestorach oraz skoncentrować się na najbardziej zainteresowanej grupie kupców, zainteresowanych naszym lokalem.
Oczekiwana cena
Wyznaczenie w ofercie sprzedaży restauracji odpowiedniej ceny jest kluczowym elementem, mającym wpływ na powodzenie sprzedaży. Ustalając cenę należy wziąć pod uwagę warunki rynkowe w tej branży. Cena powinna również wynikać z poziomu lokalizacji oraz stanu wyposażenia i sprzętu. Ponadto trzeba się liczyć z negocjacjami z potencjalnymi nabywcami.
Jedną z opcji ustalenie optymalnej ceny sprzedaży jest zlecenie wyspecjalizowanej firmie przeprowadzenia precyzyjnej wyceny obiektu/lokalu restauracyjnego.