Opublikowano 28.05.2024

Jak wycenić firmę przed sprzedażą?

https://unsplash.com/photos/otjiUhq5Zcw

    Sprzedaż firmy wymaga szczegółowego przygotowania, bowiem im firma będzie lepiej do sprzedaży przygotowana, tym lepszy będzie efekt końcowy. W całym procesie przygotowania firmy do sprzedaży niezbędnym elementem jest oszacowanie wartości firmy, czyli dokonanie jej wyceny.

     Przeprowadzenie wyceny firmy stanowi nieodzowny fundament procesu przygotowania firmy do sprzedaży. Co istotne, dokonuje się jej niezależnie od formy wykonywanej działalności gospodarczej. Nie ma znaczenia, czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z  o.o., czy też np. spółka cywilna.

Na czym polega wycena firmy?

     Wycena firmy jest procesem, który ma na celu ustalenie jej wartości. Przedmiotem wyceny może być całość firmy, jak również jej część, jeżeli jest w dostatecznym stopniu wyodrębniona finansowo i organizacyjnie.

     Z uwagi na konieczność profesjonalnego przeprowadzenia wyceny, jej wiarygodności i rzetelności, warto zlecić przeprowadzenie wyceny firmy wyspecjalizowanemu w tej dziedzinie podmiotowi.

     Warto również w procesie wyceny firmy uwzględnić wypracowane przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych standardy oraz zasady dobrej praktyki zawodowej w zakresie wyceny przedsiębiorstw, zawarte w Powszechnych Krajowych Zasadach Wyceny.

W jaki sposób wycenić firmę na sprzedaż?

     W przypadku przygotowania firmy na sprzedaż, jej wycena jest podstawą strategii negocjacyjnej sprzedaży. Wycena firmy na sprzedaż obejmuje m.in. ocenę aktywów i pasywów, analizę finansową firmy oraz oszacowanie przyszłych zysków. Określenie założeń wyceny będzie miało wpływ na wybór zastosowanej metody wyceny. Dobór jednej z takich metod wyceny, jak majątkowa, dochodowa, czy porównawcza, będzie miał wpływ na uzyskanie w efekcie końcowym wiarygodnej i jak najbardziej obiektywnej wartości firmy.

     Jednak oszacowana w drodze przeprowadzonej wyceny wartość firmy może ulec zmianie w toku negocjacji z partnerami biznesowymi. Nabywca może mieć odmienną interpretację oceny firmy oraz odmienne swoje interesy i to w drodze negocjacji ukształtowane zostaną ostateczne warunki transakcji.

     Warto przy tym zwrócić uwagę, że pośpiech przy transakcjach handlowych, również przy sprzedaży firmy, jest złym doradcą. Proces sprzedaży firmy jest długofalowy i wymaga wielu przygotowań. Należy dokonać diagnozy obecnego stanu firmy, określić jej mocne strony oraz wydobyć na światło dzienne możliwości rozwojowe firmy, co może wpłynąć dodatnio na wartość firmy i stanowić dodatkowy atut dla potencjalnych nabywców. Stara maksyma mówi, że nikt nie chce kupić starych zysków z lat poprzednich, a wielu z zainteresowaniem podejdzie do potencjału przyszłych zysków, jakie firma może osiągnąć.

Funkcje wyceny przedsiębiorstw

     Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych wymienia pięć podstawowych, do których zalicza się:

1) Funkcję doradczą (decyzyjną). Jej istotą jest dostarczenie niezbędnych informacji w związku z zamierzonymi transakcjami kapitałowymi oraz innymi decyzjami zarządczymi.

2) Funkcję argumentacyjną. Jej istotą jest dostarczenie informacji o przedsiębiorstwie i jego wartości, które mogą wzmacniać siłę przetargową jednej ze stron w prowadzonych negocjacjach.

3) Funkcję mediacyjną. Jej istotą jest dostarczenie niezbędnych informacji dotyczących wartości przedsiębiorstwa w przypadku transakcji kapitałowych, w których opinie stron na temat wartości są rozbieżne.

4) Funkcję zabezpieczającą. Jej istotą jest dostarczenie informacji dotyczących wartości przedsiębiorstwa w celu zabezpieczenia się przed negatywnymi skutkami sporów na tle wartości.

5) Funkcję informacyjną. Jej istotą jest dostarczenie uzyskanych w procesie wyceny informacji dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem.

Podsumowanie

     Przeprowadzając proces wyceny firmy zgodny z obowiązującymi standardami należy w głównym zakresie dokonać wyceny aktywów firmy, w tym również tych niematerialnych oraz określić zdolność firmy do generowania zysków w przyszłości. Do wykonania wyceny firmy należy dostosować odpowiednią metodę, a sama wycena powinna zostać przeprowadzona przez wyspecjalizowaną w tym zakresie jednostkę.