Opublikowano 28.05.2024

Dobra oferta sprzedaży firmy – jak są przygotować?

https://unsplash.com/photos/PhYq704ffdA

    Profesjonalne, merytoryczne przygotowanie oferty sprzedaży, sporządzonej w sposób atrakcyjny, przyciągający uwagę, to jeden z ważnych elementów powodzenia w całym procesie sprzedaży firmy.

     Powodzenie sprzedaży firmy uwarunkowane jest wieloma czynnikami, do których z całą pewnością należy zaliczyć sporządzenie dobrej oferty sprzedaży. Sposób, w jaki zostanie ona przygotowana, może ułatwić proces sprzedaży lub wręcz przeciwnie, może go utrudnić. Jak ją więc przygotować?

Oferta sprzedaży firmy powinna zawierać dokładne warunki umowy, takie jak:

1. Opis działalności firmy

     W ofercie sprzedaży bardzo ważnym jest umieszczenie szczegółowego opisu działalności firmy. Należy poinformować oferentów, jaka jest forma prawna firmy, czym się zajmuje, gdzie jest jej lokalizacja, jakie firma posiada nieruchomości, jaka jest liczba pracowników, jaka jest pozycja firmy na rynku. Można również zainteresować potencjalnych nabywców planami rozwoju firmy.

2. Przedstawienie danych ekonomicznych

     Warto przygotować dane ekonomiczne firmy, np. z ostatnich dwóch lat. Dokumentacja finansowa przyda się podczas negocjacji z potencjalnym nabywcą. Tego typu dane o firmie mogą być czynnikiem zachęcającym potencjalnych kupców do nawiązana kontaktu z oferentem.

3. Proponowana cena sprzedaży firmy

     Nieodzownym elementem oferty sprzedaży firmy jest określenie proponowanej ceny sprzedaży oraz podanie dodatkowych opłat, jeśli takie miałyby wystąpić. Podając oczekiwaną cenę, jaką sprzedający zamierza osiągnąć, nie należy jej zawyżać. Proponowana cena sprzedaży jest zazwyczaj punktem wyjścia do dalszych negocjacji, jednak musi być realna. Jej sztuczne zawyżanie może zniechęcić potencjalnych kupców. Z reguły przed upublicznieniem oferty sprzedaży, dokonuje się wyceny firmy przeprowadzoną przez wyspecjalizowana jednostkę.

4. Fotograficzna wizualizacja firmy

     Bardzo ważnym elementem ogłoszenia o sprzedaży firmy jest umieszczenie zdjęć, które będą wzbogacały ofertę w atrakcyjnym ujęciu. Należy jednak dopilnować, aby fotograficzna wizualizacja firmy przedstawiała stan rzeczywisty, nie zakłamywała żadnych istotnych informacji. Umieszczona w ofercie grafika ma być wizytówką firmy oraz powinna przykuwać uwagę odbiorcy.

5. Media społecznościowe

     Po upublicznieniu oferty sprzedaży firmy, warto takie ogłoszenie udostępnić w mediach społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy platforma X.

Media społecznościowe dają możliwość rozpowszechnienia ogłoszenia na dużą skalę, dlatego warto z tych narzędzi informacji skorzystać również przy sprzedaży firmy.

     Przed podaniem do publicznej wiadomości ogłoszenia o zamiarze sprzedaży firmy warto dokonać dokładnego sprawdzenia oferty sprzedaży i usunąć wszelkie niedociągnięcia, nie tylko te merytoryczne, ale również wszelkie błędy językowe, graficzne oraz mające wpływ na atrakcyjny odbiór przez potencjalnego nabywcę.

Zaleca się również, aby w ofercie sprzedaży wykorzystać tzw. język korzyści, stosowanego m.in. w treściach reklamowych. Polega on na podkreślaniu dodatkowych benefitów, jakie nabywca otrzyma wraz z zakupem firmy, np. prestiż, ograniczenie do minimum formalności związanych z transakcja kupna, czy np. przewidywany przyszły zysk z inwestycji.